Oldal kiválasztása

Hatha jóga

(A Purnam Jógaoktató Akadémia tanítása alapján)

Ez a legelterjedtebb jóga irányzat a világon, amelyből számos kisebb nagyobb iskola és rendszer alakult ki. A Hatha Jóga lényege az egyensúlyban rejlik. Ahogy a ha-tha név kifejezi a Nap és a Hold aktív és passzív jellegét, úgy jelenik meg az aktivitás és a nyugalom egyensúlya minden egyes foglalkozáson is. Az egyensúlyra törekvés nem csak a foglalkozás egészére igaz, hanem annak egy-egy szakaszára vagy egyetlen gyakorlatra is.

A hatha jóga középpontjában szereplő testgyakorlatokban az erőfeszítés ellazulással társul, ezért a gyakorlatban nincs erőlködés. Az erőlködés ugyanis hátráltat, s mivel a mi célunk egy felszabadult, mentálisan és testileg kiegyensúlyozottabb állapot elérése, ezért az erőlködést kerüljük az órákon.

A testgyakorlatokat a tanár saját tapasztalata alapján az órákon résztvevők felkészültségéhez, pillanatnyi fizikai és lelki állapotához igazítja. Így a gyakorlások lehetnek áramló egységben, vagy irányulhatnak valamely központi gyakorlat elsajátítására, de lehet elemző, cizelláló foglalkozás is.

A statikus és dinamikus elemek egyaránt jellemzőek az ilyen foglalkozásokon, amelyek felépítése többnyire az alábbiakban néz ki:

Elcsendesedés, amelynek célja a foglalkozásokra való mentális megérkezés, valamint a gyakorlásra való lelki felkészülés is. Magunk mögött hagyjuk a napi gondokat, a rohanást, s lélekben is megérkezünk az órára. Figyelmünk lassan elengedi a külvilág harsogó moraját, s a légzés finom áramlásának halk nyugalma felé fordul.

Bemelegítés – ez fizikailag előkészíti a testet a gyakorlatok elvégzésére és odairányítja a figyelmet a testnek azon területeire, amivel foglalkozni kell a gyakorlás alatt.

Testgyakorlatok – amelyek az óra gerincét képezik, s amelyek sokszínűsége és hatása a tanár felkészültségétől és szándékaitól függ. Különböző pozíciókban áramolva majd időzve, erősítésre, nyújtásra kerülnek az izmok, szalagok, kimozgatásra az ízületek, hatást gyakorlunk az emésztés folyamatára, a belső elválasztású mirigyek működésére, hangoljuk az idegrendszert, s még figyelemösszpontosító képességünk is alaposan megedződik. Hamar megfigyelhetővé válik, hogy minden jóga óra egy bizonyos ívet alkot. Finoman átmozgatásból megyünk át az erőteljesebb gyakorlatokba.

Légzőgyakorlatok (nem minden foglalkozáson jelennek meg sajátos tanulási folyamata miatt)

Relaxáció-óra végi pihenés

Meditáció – A meditáció lényege a csendesség elérése. Ebben a hatha jóga komplex felépítése kiváló eszközt nyújt. Sokszor a gyakorlások végén ez a belső csend magától kialakul. Tematikus tanfolyam keretében tanítjuk.

Mit érhetünk el a hatha jógával?

A hatha jóga gyakorlásával elérhetjük a test megfiatalodását, az ideális testsúlyt és annak megtartását, edződik a szív,- és érrendszer, az idegrendszer, az emésztő szervrendszer, a légzőrendszer. Nő a vitálkapacitás. Az izmok megerősödnek, rugalmassá válnak, testünk hajlékony lesz. Testünkkel való munkánk a lelki folyamatokat is befolyásolja. A testben elraktározott mentális feszültségek kioldásával kiegyensúlyozottabbá, nyugodtabbá válunk.

Gyakorlásának elkezdésével hamarosan egyértelművé válik, hogy a test síkján előidézett változások (az izmok erősítése, nyújtása, lazítása, a légzés tudatosítása) változásokat okoznak a testi-, lelki-, és mentális folyamatainkban. Ahogy a test tanul, úgy tanul az elme is, s ahogy átalakul személyiségünk, átalakul a világ is körülöttünk, s ebben az új világban elkezdjük megélni, amit a jóga minden aspektusa észrevétlenül tett készség szintűvé a gyakorlások során, s a testedzés benne életmóddá nemesül.

A gyakorlás során szükséges tudatosság lassan az egész életet átalakítja, hiszen tudatosabbak leszünk valódi szükségleteink felől, akár táplálkozásunkat, akár alvási szokásainkat, akár aktivitásunk-pihenésünk helyes arányának megtalálása tekintetében.

Egy átlagos gyakorló jógaóra az egészség fenntartását, a szervezet működésének jobbá tételét segíti fizikai szinten. Bármilyen komolyabb szív és érrendszeri vagy mozgásszervi, esetleg mentális probléma esetén terápiás jóga gyakorlása javasolt, mely kimondottan az adott probléma kezelése érdekében kerül összeállításra. Az ebben való döntést bízd a tanárra, s mindenképpen tájékoztasd az óra előtt problémádról.

A leírás forrása: http://www.purnam.hu/Kezdő_Jóga (Purnam Yoga & Meditation; 1147. Bp. Öv utca 140.)

foto_ildi
Oktató: Udvaros Ildikó jógaoktató

Időpontok

Hétfő: 17.15-18.15,

Szerda: 18:15-19:15

Péntek: 07:30-08:30